Feedback ouderenzorg | Theatervoorstelling
Open communicatie, elkaar feedback en vooral ook complimenten geven. We weten het wel, maar het ook echt doen is in de praktijk vaak nog best lastig. Hoe verwoord je je boodschap duidelijk en tegelijkertijd respectvol.
Elkaar feedback durven en ook kunnen geven is in de ouderenzorg van essentieel belang. Iedereen is immers bezig om optimale zorg te verlenen. En om die zorg optimaal te houden en nog verder te verbeteren is het belangrijk om elkaar daarop aan te durven spreken.
- Want wat doe je als je ziet dat je collega niet aan de wens van de bewoner tegemoetkomt terwijl dat toch echt wel de bedoeling is? Zeg je er dan wat van of toch maar liever niet.
- En wat als je collega ook een goede vriendin van je is? Wordt het dan moeilijker of makkelijker om feedback te geven?
- Je collega blijft maar mopperen dat het te druk is en daar heb je wel begrip voor maar toch wil je er iets van zeggen. Hoe ga je daar mee om?
- Heb je nog zo je best gedaan om de feedback op een goede manier te geven, krijg je alsnog de wind van voren. Wat nu?
- Feedback ontvangen, hoe doe je dat dan?
- En complimenten geven doen we dat eigenlijk wel genoeg?
De personages uit Huize Zonnegloren nemen u mee in een aantal zeer herkenbare situaties.
In deze interactieve voorstelling worden situaties uit de praktijk gespeeld die niet optimaal verlopen. Vervolgens wordt de zaal uitgenodigd om de acteurs aanwijzingen te geven. De scene wordt nogmaals gespeeld en de zaal kan nu stop roepen en aangeven wat de acteur anders kan doen of kan zeggen. De aanwijzingen worden net zo lang geven tot de zaal vindt dat de situatie verloopt zoals deze idealiter zou moeten zijn.
Regietheater heeft als doel om lastige situaties, valkuilen of dilemma’s inzichtelijk en bespreekbaar te maken. Op deze manier kan er op een laagdrempelige manier geoefend worden en is het resultaat meteen zichtbaar. Alle aspecten van het feedback geven en ontvangen komen zo aan bod.
De voorbeelden die gebruikt worden komen uit de alledaagse praktijk binnen de ouderenzorg waardoor naast feedback geven en ontvangen ook het onderwerp de cliënt centraal stellen aan bod komt.
Zie ook de training 'Feedback' en de training 'Een goede relatie' voor personeel.